Zomerse gistvlekken….. Wat zijn dit en wat kunnen we er aan doen?

Ik zie het vaak als vraag via facebook en met bijpassende foto er bij. Misschien heb jij er in de zomer ook wel last van. Donkere of juist lichetere vlekken op je lichaam. Ze hebben een verschillende grootte en komen vooral voor ter hoogte van je hals borst en de rug. Eigenlijk lijken het wel net pigmentvlekken, maar ze verdwijnen wel terug in de winter…

Herken jij je in wat ik hier schrijf, wel dan heb jij misschien wel last van Pityriasis versicolor, zomergist in de volksmond.

Wat is de oorzaak hier nu van?

De boosdoener van deze huidaandoening is gist. Het is  een onschuldige maar ook vaak voorkomende huidaandoening. Men weet wel nog niet welke gist verantwoordelijk is voor deze huidaandoening. Het lijkt misschien raar te weten dat gist op je huid groeit en de boosdoener is maar uiteindelijk heeft iedereen gist op zijn huid, eigenlijk een schimmel. In principe heb je hier ook helemaal geen last van, maar bij sommige mensen kan de gist de huid aantasten waardoor de pigmentcellen verstoord raken en er dus vlekjes ontstaan. Pityriasis versicolor komt vaak voor bij een vette huid en in warme klimaten. Daarom zal je het bij ons voornamelijk in de zomer zien. In de tropische gebieden heeft maar liefs de helft van de mensen die bij een dermatoloog langs gaan deze aandoening.

Hoe gaan we de aandoening herkennen?

Pityriasis versicolor is heel eenvoudig te herkennen: de vlekjes die op een witte huid donker zijn en op een gebruinde huid juist lichter komen voor in de hals, op de borst en de rug, maar vaak ook in het gezicht, de armen en de benen. Op de vlekjes zelf kan je ook vaak fijne schilfertjes ontdekken (soms zie je ze alleen als je de huid wat spant). Hierdoor kan het zijn dat de vlekjes ook wat jeuken.

Is er een oplossing?

Duik je badkamer in want misschien heb je de oplossing al in huis.
Bij een oppervlak met veel vlekjes is een antiroosshampoo met seleniumsulfide (zoals Selsun) al effectief. Breng dit aan op de vlekjes en laat een nachtje inwerken was het de volgende dag weer af.
Bij enkele vlekjes kun je een antischimmelcrème (ketoconazol of ciclopirox) gebruiken. Als jij of je kinderen weleens last hebben van zwemmerseczeem, dan heb je het vast liggen. Smeer dit dagelijks voor minimaal twee weken.
Als de vlekjes toch terug blijven komen, dan kan een kuur met een antigistmiddel nog uitkomst bieden. Het nadeel is alleen dat deze pillen behoorlijk veel bijwerkingen geven en dus bij uitzondering voorgeschreven worden door de arts.

Wil je verlost zijn van deze vlekjes?

….. Dan is geduld nodig!  De schilfers verdwijnen na het behandelen meestal na enkele dagen al, maar de vlekjes blijven vaak wat langer zichtbaar, ook al is de huid “vrij” van de gist.
Het nadeel bij pityriasis versicolor is, dat indien je er gevoelig/ vatbaar voor bent de kans groot is dat het terugkomt. Het is van essentieel belang dat je dan ook als alle vlekjes weg zijn, je jezelf goed gaat beschermen tegen de zon, Vette en afsluitende crèmes moet je dus vermijden. Deze crèmes bevorderen ook de groei van gist. Laat je dus adviseren door uw huidexpert indien je op zoek gaat naar de perfecte SPF.  Maak je huid goed droog na het douchen, het bad en zelf het zwembad….etc.

Is het een besmettelijke aandoening?

Pityriasis versicolor, is niet besmettelijk! Verzorg jezelf en indien ze niet verdwijnen raadpleeg de dermatoloog.