Een gevoelige huid komt meer voor dan je denkt. Ongeveer de 50% van de bevolking heeft hier (een tijd) last van. Dit huidtype wordt snel rood bij bijvoorbeeld temperatuurwisselingen of prikt of jeukt na cosmeticagebruik.

Soms ligt een aandoening een de basis van een gevoelige huid, ook een allergie voor een specifiek bestanddeel in je cosmetica kan de oorzaak zijn. Maar in de meeste gevallen is er helemaal geen sprake van een aandoening of allergie, maar gebruik je gewoon te veel, foute of misschien zelfs  te veel verschillende producten. De basisregel voor elk huidtype, is nog veel  belangrijker voor de gevoelige huid: mijd irriterende ingrediënten en kies voor kalmerende producten. Een gevoelige huid moet met zachtheid worden behandeld. En dat begint bij een zachte verzorging, die bovendien heel nauwkeurig moet worden opgebouwd.

Huidanalyse

Heb je na het lezen van deze blog vragen bij jouw huidtype? Denk je dat je een gevoelige huid hebt? . Dan kan ik aanraden eens een uitgebreide huidanalyse te laten maken van je huid. Het is essentieel te weten welke kenmerken jouw huid heeft, enkel wanneer je dit effectief weet kan je het correcte behandelplan opstellen en je huid goed gaan verzorgen. En dan zal het je echt wel lukken om een mooie huid te bekomen. Je zal voelen aan je huid dat dit echt de moeite waard is.

Oorzaken
Psoriasis en eczeem zijn bekende oorzaken van een gevoelige huid die niet veel kan verdragen. Maar ook huiden met rosacea, waarbij symptomen spelen als snelle roodheid, zichtbare vaatjes (couperose) zijn zeer gevoelige huiden, Mensen met een gevoelige huid hebben regelmatig een brandend of prikkend gevoel, vooral na gebruik van cosmetica. Rosacea komt bij bijna een vijfde van de vrouwen boven de dertig voor. Het is zo dat elke huid, hoe gezond ook, ineens overgevoelig kan reageren. Bijvoorbeeld door het gebruik van te veel en te veel verschillende soorten cosmetica of het gebruik van producten met de verkeerde ingrediënten.
Tips

2018-03-19T19:32:14+00:00